Týden „naruby“ v pětce
První listopadový týden jsme to vzali s páťáky pěkně naruby. Nenechte se zmást názvem. Naruby jsme neměli oblečení, ale funkce. Já se stala znovu žákyní, zatímco moji páťáci mými učiteli. A nebylo to vůbec špatné! Od pondělí do pátku si tak všichni mohli vyzkoušet, jaké je to být učitelem.
Po těžkém rozjezdu v matematice a práci se zlomky, následovala výborně připravená přírodověda Dorotky, která neváhala navštívit sousedku a poprosila ji o uhlí. A co víc, přinesla dokonce celou krabici s imitací jezerní pánve, aby nám ukázala, jak uhlí vznikalo a kde se vlastně vzalo. Po obědě jsme se dozvěděli spoustu nových informací o Morašicích a přilehlých obcích. Michal s Kubou vymysleli zajímavou práci ve skupinkách, která se moc povedla. Při pracovních činnostech jsme vyráběli halloweenské samolepky za pomoci papíru, izolepy, centropenu a vody. Bylo to doslova kouzelné.
V úterý opět matematika, tentokrát zahájená pětiminutovkou, kterou si pro nás připravily Šárka s Natálkou. A pozor – na konci hodiny nás čekalo ještě pár výpočtů na zlomky, kdy se za nejrychlejší správné odpovědi rozdávala sladká odměna, takže počítat rychle a správně se vyplatilo. Následoval tělocvik s opičí dráhou a zakončený florbalovým turnajem. Také druhá hodina tělocviku ve čtvrtek byla opravdu zajímavá: přetahování lanem či trakaře nebo také oblíbená kapitánská vybíjená. O zábavu nebylo nouze.
V pátek jsme se v matematice přesunuli k převodům jednotek délky a poté jsme se přenesli ještě o několik stovek kilometrů dál, přesněji do Slovinska. Evička s Adélkou, které tuto krásnou zemi navštívily, si pro nás připravily krátkou prezentaci s důležitými informacemi i nejrůznějšími zajímavostmi (věděli jste například, že dítě se slovinsky řekne otrok?). Následoval pracovní list, který ověřil, zda jsme opravdu dávali pozor. A jak jinak zakončit celý týden než rozeznáváním typů půdy poslepu.
Všem svým páťákům děkuji za neuvěřitelnou dávku inspirace, skvělé zážitky, ale i méně povedené momenty, které mi pomohly zamyslet se nad tím, jak by vyučování mělo či naopak nemělo vypadat.
Mgr. Kateřina Pavlišová