• +420 461 612 774
  • zs.morasice@tiscali.cz
  • Morašice 27, 569 51 Morašice
  • Evropský den jazyků

    Projekt k Evropskému dni jazyků

    Letošní první celoškolní akce patřila jazykům. Jednoho zářijového dne si třídy vylosovaly jednu evropskou zemi a učitelé měli měsíc na to, aby podle možností určitou zemi třídám představili.

    Žáci si pak z nabytého učiva připravili vystoupení do tělocvičny, kde se jednotlivé třídy 11.října 2021

    představily se svými zeměmi. Diváci zažili nádherné prezentace a těch zajímavostí! Dopolednem provázeli herci z dramatického kroužku. Mohli jsme spatřit Alberta Einsteina, vojevůdce Napoleona Bonaparte nebo třeba youtubera Pewdiepie. Kroužek pod vedením paní učitelky Renzové se po několik týdnů scházel v pátek po obědě, aby napsal scénář, vymyslel kostýmy a nacvičil samotné představení. Nápaditosti a fantazii se přestaly klást meze a spojení pohádkové postavy z Mrazíka Ivana a prezidentky Slovenska, Zuzany Čaputové nakonec sklidilo úspěch.

                                                                                                                                      Matěj Štěpán, 9.třída

     1. třída: Itálie

    Sportovní hodina s prvňáky aneb výlet do ITÁLIE

    Jak jsem již vypravoval, devítka tradičně připravuje školní akce a speciálně my jsme se stali patrony jednotlivých členů první třídy. Nebylo tedy od věci tyto dva fakty zkombinovat. Jednuduše tedy udělat akci pro prvňáky. A když se jedná zrovna o ně, rozhodli jsme se udělat akci ve sportovním nádechu. Když došlo na otázku, jakým směrem celou akci vlastně vést, jaké hry a aktivity připravit, vzpomněli jsme si na blížící se Evropský den jazyků, který se u nás na škole bude slavit. V rámci této akce si každá třída náhodně vylosovala jeden evropský národ a během jednoho měsíce se o něm různými způsoby a aktivitami dozvídala různé informace a zajímavosti. Vést onu sportovní hodinu se zaměřením na jednu konkrétní zem se nám jevilo jako dobrý nápad, a tak bylo rozhodnuto tak učiniti. První ročník si konkrétně jako svou zemi vylosoval Itálii, což je země, na kterou se podle nás dá vymyslet mnoho dobrých her pro její kulturu, tradice a zvyky. Vymysleli jsme tedy hry související s Itálií, vyrobili všechny potřebné rekvizity a akce se konečně mohla realizovat. V onen den jsme tedy v tělocvičně připravili vše, co bylo třeba a po pár minutách už přišli prvňáci. Přivítali jsme je tedy a vysvětlili jim, jak jsme se rozhodli udělat tuto hodinu. První hrou nebo spíše úkolem tedy bylo to, že jsme se všichni chytili za ruce a tím vytvořili velkou špagetu. A v tomto uspořádání jsme museli projít připraveným slalomem, což se nakonec i všem podařilo, a dokonce jsme na konci vytvořili tvar velké spirály. Druhou soutěží bylo stavění šikmé věže ze špaget a maršmelounů. Ve všech skupinách vznikly povedené kreace a nakonec jsme si mohli bonbony sníst. Třetí soutěží byl můj osobní favorit – gladiátorský zápas. Všichni jsme utvořili velký kruh, uprostřed něho se proti sobě postavili dva bojovníci se šítem a mečem. Opravdu napínavá podívaná. A poslední soutěží bylo projít stezku po všech čtyřech za složitého střídání končetin. Nejdůležitější bylo sestavit pizzu a to se podařilo, pak jsme si zatleskali a rozloučili. Myslím, že se akce dost povedla a všichni byli spokojeni.

    Adam Lapáček, 9. třída

    1. třída: Francie

    MALÍ NÁMOŘNÍCI OBJEVUJÍ NOVOU ZEMI

    Francii jsme poznávali z různých úhlů – seznámili jsme se s ní pomocí Evropského pexesa na Déčku, sledovali jsme pohádkové postavy francouzského původu – kocoura v botách, Asterixe a Obelixe, připomenuli jsme si Fantomase i mušketýry. Vyráběli jsme modely Eiffelovy věže, hráli oblíbenou francouzskou hru petanque a samozřejmě jsem se věnovali i kulinářským aktivitám – upekli jsme vynikající malé croissanty z listového těsta naplněné nugetou. Dozvěděli jsme se zajímavé informace o Paříži, pěstování levandule, nejvyšší francouzské hoře Mont Blanc, slavných francouzských automobilových značkách i o TGV – nejrychlejším vlaku v Evropě.

    Zdraví námořníci druháci. Salut!

     

     3+5. třída: ŠPANĚLSKO

    Naše Španělsko

    My jsme si vylosovali Španělsko. Dozvěděli jsme se o této zemi spoustu zajímavostí. Tak tedy Španělsko leží na Pyrenejském poloostrově a je to království. Při praktických činnostech jsme si vyrobili mapu. Zaujal nás malíř Picasso a hned jsme malovali jako on. Tedy kubistický portrét. Hodně populárním sportem je kopaná. Tu tam hraje každý malý kluk. Děvčata zase zaujal tanec s vějířem flamenco. Kluci si zkoušeli tradiční býčí zápasy. Španělé jsou usměvaví a milí lidé a v poledne dodržují siestu, tj. odpočinek. Všichni jsme se shodli, že bychom chtěli Španělsko navštívit.

    Žáci 3. a 5. třídy

     6. třída: NĚMECKO

    Jak jsme poznávali Německo

    Ve výtvarné výchově jsme se inspirovali typicky německými symboly a vytvořili jsme výtvarnou koláž. Seznámili jsme se s německým renesančním malířem Albrechtem Dürerem a dozvěděli se spoustu informací z jeho života. Přípravy na naši zemi Německo byly celkem v pohodě. Hodně jsme se tomu věnovali ve Vo a Vz. Probírali jsme různé zvyklosti, jídelníček, vládu, ekonomii a hlavně jednotlivé spolkové země. Každý jsme si měli jednu zemi zapamatovat a něco o ní říci. Při Hv jsme začali zkoušet německou píseň Hallo, hallo, ale nakonec jsme ji nenacvičili. Místo toho paní učitelku napadlo tančit Just dance na německou písničku „Luftbaloon“. Prý proto, že nám jde tancovat, když jsme si to zkoušeli na spaní ve škole. A hlavně jsme se vyřádili na Vv, to nám šlo a hodně jsme toho namalovali, i matematika a malíře Albrechta Dürera.

    Zapsala Alena Kuřová

    7.třída: VELKÁ BRITÁNIE

    Co jsme zjistili o Anglii:

    • v zeměpisu jsme luštili křížovku, povídali jsme si o známých postavách např. o Isaackovi Newtonovi, Robinovi Hoodovi.
    • taky jsme si povídali o fiktivní postavě Jamesi Bondovi.
    • dozvěděli jsme se, že: · Anglie je monarchie; · Spojené království se skládá ze Severního Irska, Walesu, Anglie a Skotska;
    • hlavní město Anglie je Londýn, Skotska Edingburgh, Walesu Cardiff a Severního Irska Belfast; ·
    • Big Ben je název pro zvon ve věži v Londýně;
    • do školy chodí od 9 hodin a zhruba ve 4 se vrací domů;
    • jejich hlavní jídlo je večeře a národní jídlo je fish and chips;
    • měna v té zemi je libra; · jedna ze známých památek je Tower Bridge, otevírá se kvůli lodím, které plují po Temži;
    • mívají studený oběd, třeba sendvič;
    • nejznámější loď Titanik se potopil na své 1. plavbě; · ve školách nosí uniformy;
    • angličtina je nejrozšířenější jazyk na světě atd.

     

    ALŽBĚTA II.

    Když jsme se třídou vymýšleli, co bychom na prezentaci evropských jazyků předvedli, tak mě napadlo, že bych byla za britskou královnu Alžbětu II. Třídě a paní učitelce se to líbilo. Tak jsem si začala shánět kostým a zjišťovat různé informace. Její Veličenstvo královna Alžběta II., celým jménem Elizabeth Alexandra Mary, se narodila 21. dubna 1926. Je nejvyšší představitelkou anglikánské církve. Královnou se stala ve svých 25 letech po smrti svého otce Jiřího VI. dne 6. února 1952. Jeho královská Výsost vévoda z Edinburghu Princ Philip byl manželem královny Alžběty II., zemřel 9. dubna 2021. Královna Alžběta II. je dvanáctinásobnou babičkou a vládne šestnácti nezávislým státům.

    Eliška Andrlová, 7.třída

    MOJE ANGLICKÁ TELEFONNÍ BUDKA

    Tvoření londýnské telefonní budky bylo docela dlouhé a namáhavé. Trvalo to tři dny, a i když se to nezdá moc dlouhé, tak zrovna pro mě to bylo dlouhé až až. Potřeboval jsem fakt hodně kartonu a díky mému taťkovi, který pracuje v Planeu elektru jsem, dostal kartonovou krabici od lednice. Dále jsem potřeboval červenou barvu, nůžky, izolepu, metr, tužku, nějaké dlouhé prkno na čáru tužkou, igelit, fixu a tavící pistol. Nějaké pití a svačinku na energii. A s chutí do toho!! Á, ještě mě bolela záda. Sebastian Záleský, 7. třída

    ISAAC NEWTON

    S panem učitelem Kovářem jsme nacvičili scénku o Isaacu Newtonovi, protože se o něm učíme ve fyzice. Narodil se v roce 1643 a zemřel v roce 1727. Byl to matematik a fyzik. Vyslovil gravitační zákon a tom byla také naše scénka: po obědě si Isaac Newton vzal židli a šel si sednout pod strom, četl si knihu a najednou mu přímo na hlavu spadlo jablko. Začal přemýšlet, že se všechna tělesa přitahují. Byla podle něj pojmenována jednotka síly 1 newton (100g).

    Sam Lapáček, 7.třída

     9.třída: RUSKO

    Způsobů, jakými jsme se dozvídali nové vědomosti a zajímavosti o Rusku, bylo poměrně hodně, takže jsem se rozhodl, že vyberu dvě, které mě bavily asi nejvíce.

    1.Ruské bajky Asi úplně prvním způsobem, jakým jsme se věnovali Rusku, bylo čtení ruských bajek. Po dlouhé době jsme se rozhodli udělat si společnou snídani s celou třídou. Každý donesl něco pro sebe anebo pro celou třídu. Popíjeli jsme tedy kávu, jedli a u toho jsme se jali číst ruské bajky, které donesla paní učitelka Dušková. Bajky samy o sobě jsou zajímavým čtením. Jedná se v podstatě o jakousi úvahu s ponaučením skrytým v příběhu. Každopádně to bylo docela pohodové ráno.

    2.Vaření ruských specialit Každá země má svoje zvyky, tradice atd. A k tomu všemu také neodmyslitelně patří místní kuchyně. Receptů z Ruska je až až, což byla voda na náš mlýn. Rozhodli jsme se tedy, že jednu hodinu strávíme přípravou jídel ruského folkloru. K vidění tedy byly palačinky, lívanečky, domácí pirohy a také bramborový salát. Sice se nezajímám o ruskou gastronomii, ale stejně jsem netušil, že palačinky nebo lívanečky pocházejí pravě odsud. Každopádně jsme si nakonec velice pochutnali a už samotná příprava byla opravdu sranda…